יום חמישי, 13 בספטמבר 2018

הלכות מלווה ולווה

היתר עסקה

שאלה: האם ניתן לסמוך על 'היתר עיסקה' המצוי בבנקים במדינת ישראל לכל פעולה/הלוואה/משכנתא וכו' שמציע הבנק? שמעתי שיש שערערו על זה ולכן הם פותחים חשבון בדואר ולא בבנק.
וגם האם ריבית חלה על תאגידים וחברות בע"מ (ראיתי שיש בזה דיונים באחרונים).
תשובה: אם באנו לערער על היתר עסקה, לא נמצא את ידינו ורגלינו בעולם, מי שירצה לקנות בית, וכי לא יוכל לקחת משכנתא? מי שעסקיו מצריכים אותו להיות בבנק רגיל, וכי ייאסר עליו לעבוד? על כורחנו, צריכים אנו לסמוך על היתר זה מבחינת החיים, כשם שאנו סומכים על מכירת חמץ, כי בלעדי היתרים אלו לא ניתן לנהל מדינה תקינה.
אליבא דאמת, איסור רבית נאמר מאדם פרטי לאדם פרטי, וכדברי הרמב"ם בהלכות מלווה ולווה ה,יד, שלא אסרה תורה אלא רבית הבאה מיד הלווה ליד המלווה, אבל בימינו שיש גוף הנקרא בנק, וכך הוא מתנהל, ומהרווחים הוא מחזיק את עצמו, ודבר זה לתועלת הבנק ולתועלת בני האדם הנזקקים לשירותיו, אין בדבר איסור כלל, וגם היתר עסקה לא צריך, וכך יש פוסקים אחרונים הסוברים, וכך אמר לי ידידי הרב אורן טביב מקרית ארבע, וכדבריך שכך מצאת באחרונים על תאגידים וחברות, כך שבכל מקרה הדבר מותר. ואם המדינה חושבת שהבנק גוזל את הציבור, יחוקקו חוק המגביל את רווחי הבנק, לרמה סבירה שיש בה כדי קיומו של הבנק, והכל יבוא על מקומו בשלום.

אין תגובות:

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF הקובץ עודכן בתאריך 10.02.2024 בהערות הובאה התייחסות מפורטת לדברי מהר"י קאפח בהערותיו על...