יום חמישי, 13 בספטמבר 2018

הלכות מלכים ומלחמות

יציאה לחו"ל

שאלה: האם מותר לצאת לחוץ לארץ על מנת להשתתף בכנסים להרחבת אופקים מתחום עיסוקו של היוצא, ומה הדין לצאת לטייל בחוץ לארץ?
תשובה: לצאת לחו"ל לצורך פרנסתו, להרחיב אופקים בנושא פרנסתו מותר, כמו שמותר לצאת לסחורה (מלכים ה,ט), וכשם שביוצא לסחורה מרוויח כסף בפרנסתו, כך המרחיב את ידיעתו בתחום עיסוקו ירוויח מכך כסף. אבל אסור לצאת לחו"ל לצורך טיול, וכן אם ההרצאות אינן מעשיות לתחום פרנסתו, אלא סתם הרצאות חכמה מתחום עיסוקו לתענוג השכל. מקור תשובה זו בהלכות מלכים ה,ט.

דינא דמלכותא

שאלה: האם למדינת ישראל יש דינה דמלכות למרות שחוקיה אינם על פי התורה?
תשובה: חוקי המדינה שאינם נוגדים את הדת צריך לקיים, אבל צריך לתפוס את הדברים במידה המתאימה, בפרופורציה, לפיכך אם אדם חושב שחוק המדינה נוגד את היהדות,כגון שאם יתגייס לצבא יעבור עבירות, אינו צריך להתגייס לצבא, ואם אינו חושב כך, והתגייס, קיים מצווה גדולה של הגנה על ישראל ושמירתם. וכן לעבור ברמזור אדם, ישמור עצמו ולא יעבור, אבל אם אין אף מכונית באזור, יכול לעבור באדום, כי אין כאן איסור בעצם החוק, אלא במטרתו לשמור על האדם. וכן אם עשה לחברו עבודה באופן חד פעמי וקיבל כסף, אינו צריך לחשוש שלא שילם על סכום פעוט זה מס הכנסה, כי חוקי המדינה אינם תורה מסיני, וצריך לקיימם לפי המטרה שלשמם נוצרו, ולא כהקפדה על מצוות התורה, וחוק מס הכנסה חוקק שיהיה כסף בקופת המדינה, מעבודות שאזרחי המדינה עובדים באופן קבוע, כדי שתעזור לאזרחי המדינה בנושאים שונים, ואדרבה אדם שיתחסד וילך למס הכנסה לשלם עבור עבודה חד פעמית שעבד אצל חברו, ימצא עצמו מסובך בחוקי רשע, וידרשו ממנו הצהרות הון וסיכום חשבונות בסוף כל שנה, ולא לכך התכוון המחוקק. וכן כל כיוצא בזה.

אין תגובות:

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF הקובץ עודכן בתאריך 10.02.2024 בהערות הובאה התייחסות מפורטת לדברי מהר"י קאפח בהערותיו על...