יום חמישי, 13 בספטמבר 2018

הלכות אבל

הנחת תפילין ביום הראשון או כשהוא אונן

שאלה: האם יש להניח תפילין ביום הקבורה שלמחרת הפטירה? והאם יש הבדל כשהפטירה הייתה ביום והקבורה הייתה מיד לאחר מכן בלילה, האם יש להניח תפילין למחרת בבוקר?

תשובה: כתב הרמב"ם בהלכות אבל (ד,ט): האבל ביום הראשון בלבד אסור להניח תפילין, ולאכול משלו, וחייב לישב על מיטה כפויה". וביאר הרב צדוק שיום ראשון מחשיבים מהקבורה, מכיון שעד שלא נקבר הוא אונן, ופטור מלהניח תפילין משום אנינותו. כיוון שכן, אם נקבר המת בלילה, למחרת ביום אסור להניח תפילין.

אונן שרצה להחמיר על עצמו להניח תפילין, אסור, כפי שביאר הרב צדוק בהלכות אבל ד,ו, וכך כתב ילקוט יוסף הלכות אנינות ז,ב.

נפטר לו מת בחול המועד האם יניח תפילין

שאלה: האם יש להניח תפילין ביום הקבורה/פטירה בחול המועד?

תשובה: בנוגע להנחת תפילין בחול המועד, מאחר שאין אבילות ברגל, רק לאחר הרגל, יש להניח תפילין ביום הקבורה שהוא חול המועד. ולאחר הרגל כשיתחיל אבילותו, כתב הרב צדוק שם בהלכות אבל ד,ט, שביום ראשון של אבילות שיתחיל אחר הרגל, גם יניח תפילין, ואין הוא נחשב כיום ראשון של אבילות שאינו מניח בו תפילין.

קבורה בקומות

שאלה: האם יש בעיה בקבורה בקומות?

תשובה: הקבורה היא מכבוד המת שירקבו עצמותיו בעפר ולא יהיה מונח בארון. מאחר וקבורת קומות היא בעפר, אין בכך זלזול למת, ומותר. בימינו עושים בקומות הקבורה רצועת עפר מהאדמה עד הקומה העליונה, להחשיב את כל הקומות כאדמה, וודאי שגם דבר זה מסייע שאין בכך זלזול למת שעצמותיו נרקבים בעפר ולא בתוך ארון. בעבר היו קוברים זמנית שירקב בשרו, ואח"כ היו מלקטים עצמותיו "ליקוט עצמות" וקוברים אותו באדמה, וכאמור העיקר שלבסוף יושם המת בעפר ולא בתוך ארון.

אין תגובות:

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF הקובץ עודכן בתאריך 10.02.2024 בהערות הובאה התייחסות מפורטת לדברי מהר"י קאפח בהערותיו על...