יום חמישי, 13 בספטמבר 2018

הלכות חמץ ומצה

מצה ללא גלוטן

שאלה: כידוע, ע"פ הכימאים, החומר שגורם לעיסה להחמיץ הוא ה'גלוטן', לפיכך השאלה, האם מצה שאין בה 'גלוטן' ניתן לצאת בה ידי חובה בפסח (שהרי רק עיסה הראויה להחמיץ ניתן לצאת בה ידי חובה בפסח)?

תשובה: הגדרת חמץ נקבעת על פי חז"ל, והם קבעו 5 מיני דגן מחמיצים, ואף אם הוציאו מהחיטה את הגלוטן עדין הוא מחמשת מיני דגן ומחמיץ.

מצה קשה

שאלה: האם ראוי לצאת ידי חובה בפסח ע"י ידי מצה רכה או שאין עניין בכך?

תשובה: אפשר לצאת בפסח גם במצה יבשה, וכך אני נוהג, אלא אם אני אוכל מצה פיתה, שאז היא רכה באפייתה.

אכילת סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת

שאלה: בשנה זו כאשר י"ד ניסן חל ביום שבת מהי הדרך הנכונה ביותר לקיים את מצוות סעודה שלישית?

תשובה: כתב הרמב"ם בהלכות שבת (ל,ט), שצריך לבצוע בכל סעודה משלש סעודות על שתי כיכרות, היוצא מכך, כדי לקיים את חובת אכילת שלש סעודות צריך לאכול דוקא פת. מאחר ואסור לאכול מצה בערב פסח (חמץ ומצה ו,יב), בשנה זו ששבת היא ערב פסח, אי אפשר לקיים את הסעודה שלישית לא על ידי חמץ ולא על ידי מצה, ואף אם היא מצה עשירה היא עדיין נחשבת מצה, ואסור לאכול בערב פסח מצה שלשה בדבש, או שטיגנה בביצים, או שבישלה בקדירה, נמצא שאין דרך לקיים סעודה שלישית, נמצא שאין חובת אכילת סעודה שלישית בשנה זו, אלא אדרבה יש בדבר איסור. אולם אם ירצה יאכל אורז ובשר וכדומה, כדי שלא יהיה רעב במשך כל השבת. ויאכל את סעודתו קודם מנחה קטנה, כלומר קודם תשע וחצי שעות זמניות, כדי שיכנס לליל פסח כשהוא רעב, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות חמץ ומצה (ו,יב): "וכן אסור לאכול ערב הפסח, מקודם המנחה במעט, כדי שייכנס לאכילת מצה בתאווה; אבל אוכל הוא מעט פירות או ירקות, ולא ימלא כרסו מהן".

מצה עם סוכר וקצח

שאלה: מצה שיש בה סוכר וקצח מותר להשתמש בה למצות מיצווה?

תשובה: מצה עם סוכר וקצח יוצא בה ידי חובת מצת מצוה. וכך השיב גם ידידי הרב אורן טביב מקרית ארבע, שזה בגדר תבלין.

ומצה עשירה שאינו יוצא בה ידי חובה היא שנשלושה בשמן או יין או דבש, אבל קצת סוכר אינו הופך אותה לעשירה. והעושה עיסה מן החיטים ומן האורז - אם יש בה טעם דגן, יוצא בה ידי חובתו. כל שכן קצת סוכר וקצח יוצא בה ידי חובתו.

אין תגובות:

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF הקובץ עודכן בתאריך 10.02.2024 בהערות הובאה התייחסות מפורטת לדברי מהר"י קאפח בהערותיו על...