יום חמישי, 13 בספטמבר 2018

הלכות ציצית

תכלת

שאלה: האם יש עניין להטיל את התכלת המצויה אצלנו מחלזון כהה קוצים בציצית? ואם כן, ע"פ איזו שיטה הכי כדאי לסמוך בצביעת הפתיל/ים?

תשובה: ארגמון כהה קוצים הוא צבע התכלת שעליו דיברו חז"ל, ומצוה להטילו על ציציותיו, אני אישית היטלתיו על כל טליתותי של שבת ושל חול ועל טלית קטן, מצורף קובץ שיש בו די לשכנע על אמיתות זיהוי זה. בנוגע לצביעה, לא ידוע לי על שיטות צביעה שונות, אולם אני פוסק לפי הרמב"ם ורק החוט השמיני צבוע תכלת, ויש 7 לבן ו-1 תכלת.

דם החילזון אינו שחור

שאלה: האם לדעתך צריך להטיל תכלת בציצית בימינו? (ארגמון)

דעתי נוטה שכן, רק שקשה לי מה שכתב רבנו "ודמו שחור כדיו". מה דעתך?

שמעתי שני תירוצים בענין זה, אחד מהם הוא שמדובר בדם מיובש, אבל אשמח לשמוע דעתך קודם.

תשובה: אני אישית מטיל פתיל תכלת בציציותי מאז שהכרתי את הרב אליקים צדוק ויובל נפש, לפני הרבה שנים. אני מסתמך על מומחים ממני, והתרשמתי שזה החילזון ואין בלתו, כי אין עוד חלזון הידוע לנו בהיסטוריה שצבעו בו, והיסטוריה של בית שני היא קרובה, ויש ממצאים, וניתן לשחזר את ההיסטוריה.

בנוגע לדמו שחור, אני חושב כמו התירוץ המופיע במאמר ששלחת אלי [תכלת - זיהוי וחיוב - הרב שמואל אריאל] שהרמב"ם כתב את התיאור המופיע באריסטו, כי היה בקיא בכתביו, והעריך את דבריו כאמת מוחלטת.

ציצית ומצות מכונה

שאלה: האם בפתילים של ציצית או במצות בפסח יש עניין להדר אחר עבודת יד?

תשובה: הפעלת המכונה של הציצית או המצות נעשית לשמה, ודי בכך. וזה לשון שו"ת ציץ אליעזר ו,טו: "מכל הלין שנתברר אין כל מקום להרעיש על הנוהגים היתר בציצית - מכונה אחרי שמצאנו לכמה וכמה מגדולי הדורות מדור הקודם ומדור זה שהתירו הדבר, כי יש להם כר נרחב לסמוך עליו, מובן שצריכים השגחה לפקח שיאמרו בשעה שנותנים החוטים למכונה וכן עם פתיחת הכפתור שעושים הכל לשם מצות ציצית ומשום הידור מצוה יחזרו על כך בכל כמה זמן באופן שהכל מתחילת העשייה עד סופה יעשה לשם מצות ציצית, ושלום על ישראל ועל רבנן". והוא הדין במצות מכונה.

שזירת חצי חוט תכלת עם חצי חוט לבן

שאלה: האם מותר לשזור שני חוטי ציצית במקרה שאין חוט אחד ארוך כמו שנראה כאן בתמונה, אם כן, כמה השזירה צריכה להיות חזקה.

אני שואל משום שאני מעוניין להטיל תכלת בטלית החדשה שלי ויש לי חוטי תכלת ראב"ד שאני רוצה לחתוך אותם לשניים ולשזור עם לבן על מנת לקיים את המצווה כשיטת הרמב"ם.

תשובה: תשובת הרב אורן טביב מקרית ארבע, מותר לשזור חצי חוט לבן עם חצי חוט תכלת.

ונראה להוסיף, שישזרנו בעובי שתחזיק השזירה ויהיה חוט אחיד שלא יקרע או יפרם.

אין תגובות:

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF

ספר ילקוט משה הלכות שבת להרמב"ם בפורמט PDF הקובץ עודכן בתאריך 10.02.2024 בהערות הובאה התייחסות מפורטת לדברי מהר"י קאפח בהערותיו על...