שאלה: התפרסמה תשובה של הרמב"ם אדם ששכח ולא ספר יכול לספור למחרת. שאלתי, האם נכון הדבר? האם יספור למחרת ביום בברכה? והאם אם שכח למחרת ולא ספר או לא ספר מספר ימים האם יספור בברכה ביום שנזכר?
תשובה:
בתשובה שפורסמה בשם הרמב"ם נאמר, לא ספר בלילה יספור למחרת ביום ללא ברכה, וכתשובה
זו, כך מבאר מהר"י קאפח את לשון הרמב"ם. וכך היא שיטת השו"ע (תפט,ז).
לאחר
זמן התברר שתשובה זו אינה לרמב"ם אלא לאחד מבאי בית המדרש שהיו רבותיו של הרמב"ם,
כלומר אחד מתלמידי ר"י מיגש. ואולי הוא רבי מימון אבי הרמב"ם.
לשון
הרמב"ם בהלכות תמידין ומוספין (ז,כג): "שכח ולא מנה בלילה, מונה ביום".
כאמור לדעת מהר"י קאפח יש לבאר לשון זה, סופר ביום ללא ברכה. אולם לדעת מהר"ח
כסאר, יש לבאר לשון זה סופר ביום בברכה. וכך גם נראה לי, כדברי מהר"ח כסאר, סופר
ביום בברכה.
לפי
שיטת הרמב"ם, שכח ולא מנה לילה אחד או כמה לילות, מונה בשאר הלילות בברכה. מצוות
ספירת העומר המתפרסת על פני ארבעים ותשע לילות העומר, אמנם נמנתה במנין המצוות כמצוה
אחת, אולם בכל לילה שסופר, מקיים את אותה מצוה, ואין חסרונו של יום אחד או כמה ימים
ללא ספירה, מבטל את קיום המצוות בשאר הלילות. ובתשובה שיצאה מבית מדרשו של רבותיו של
הרמב"ם נאמר, שביום האחרון לא יאמר "שלמי".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה