כתב הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות ו,יד:
ראש הבהמה שצלהו בתנור, או בכבשן - אם
תלהו ובית שחיטתו למטה, מותר: שהדם יוצא ושותת. ואם היה בית השחיטה מן הצד, מוחו
אסור - שהדם מתקבץ לתוכו; ושאר הבשר שעל העצמות מבחוץ, מותר. הניח חוטמו למטה - אם
הניח בו גמי או קנה כדי שיישאר פתוח וייצא דמו דרך חוטמו, מותר; ואם לאו, מוחו
אסור.
נוסח ההלכה מבואר:
ראש הבהמה שצלהו בתנור, או בכבשן
[=תנור גדול] - אם תלה אותו באופן כזה שבית שחיטתו [=מקום השחיטה] מונח לכיוון מטה,
מותר לאכול את הראש ואת המוח שבתוכו, משום שהדם יוצא ושותת דרך מקום השחיטה. אולם אם
היה בית השחיטה [=מקום השחיטה] מונח לצד, אסור לאכול את המוח הנמצא בתוך עצם
הגולגולת המקיפה אותו כקדירה מכל צדדיו, משום שהדם מתקבץ בתוך חלל הגולגולת ונספג
במוח. אבל את שאר הבשר הנמצא על עצם הגולגולת מבחוץ, מותר לאכול, משום שהדם שהתקבץ
אינו מגיע אליו. אפשרות נוספת להתיר את אכילת המוח, שיתלה את הראש בתנור באופן כזה
שחוטמו יהיה לכיוון מטה, ויניח גמי[1] או קנה [=קנה סוף] עד פנים קדירת המוח[2], כדי
שחלל החוטם יישאר פתוח, ויצא הדם דרכו ולא יתקבץ בתוך חלל הגוגלגולת; אולם אם לא
הניח גמי או קנה בתוך החוטם, המוח אסור באכילה. אפשרות נוספת להתיר את אכילת המוח,
שינקוב את עצם המוח, ויניח את הנקב לכיוון מטה שיצא הדם דרכו[3].
הערות:
[1] גומא הפפירוס. צמח הגדל במים.
[2] מה שכתבנו שיניח את הגמי או הקנה
עד פנים קדירה המוח, הוא מביאור הרב צדוק.
[3] האפשרות השלישית שכתבנו, להתיר את
אכילת המוח, אם ינקוב את עצם המוח, נזכרה במ"מ בשם הרשב"א.
עוד כתב המ"מ בשם הרמב"ן, ההלכה עוסקת כשצלה את הראש והמוח שבתוכו, אבל אם בישלו בקדרה ולא
הוציא את המוח, הרי המוח אוסר בששים, משום שאי אפשר שלא יפלוט אף על פי שהוא נמצא
בתוך עצם הגולגולת, וצריך לשער בששים כנגד כל המוח.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה