שאלה: רציתי לשאול משהו שלא התייחסת אליו בילקוט משה, האם חובה להניח
תפילין בכל יום ויום? זה לא כתוב גם ברמב"ם. אולי כן, כי כתוב לדוגמא שכהנים
בשעת העובדה פטורין, משמע שכל העם חייבים, ולא מספיק לצאת יד''ח אם הנחת בעבר
תפילין. וגם כתוב (הל' שבועות א,ו) לגבי שבועת שוא: "שנשבע לבטל את המצוה.
כיצד, כגון שנשבע שלא ילבש תפילין".
תשובה: בהלכות תפילין (ד,כו) כתב הרמב"ם שמצוות תפילין ללובשם כל
היום, ובשעת תפילה וקרית שמע מצוה יותר להניחן, ומיד נכתב וכל שאינו מניח תפילין
עובר בשמונה עשה. ושם הלכה י', זמן הנחתם ביום ולא בלילה, ולא בשבתות וימים טובים,
וזמנם משיראה את חבירו בריחוק ארבע אמות עד שקיעת החמה. היוצא מכל הנ"ל, יש
מצוה בכל יום ויום להניחם, ואמרו חכמים שלכל הפחות יניח בתפילה ובקרית שמע. כיון
שכן, מה שאמרו חכמים, כל שאינו מניח עובר בשמונה עשה, ביאורו אם עבר עליו יום שלם
ולא הניח, עובר בשמונה עשה.
כמובן שיש מקום למתווכח להתווכח, אם
הניח תפילין מעולם, כבר קיים מצווה זו, וכך לכאורה משמע מהלכות תשובה (ג,ה):
"הבינוניים - אם היה בכלל מחצה עוונות שלהן שלא הניח תפילין מעולם - דנין
אותו כפי חטאיו, ויש לו חלק לעולם הבא...". אולם נראה שאין דיוק זה נכון, ואם
לא הניח תפילין מעולם עוונו חמור, ואף שעוונותיו מחצה למחצה, יקבל עונש על כל
עוונותיו, ועוון זה יכריע את הכף, אולם עצם מצוות תפילין היא בכל יום, וכל יום
שביטל את המצווה לגמרי, ביטל שמונה עשה, וזוהי ההבנה המקובלת אצל הלומדים, כמוסכמה
שעליה בנויות ההלכות.
וכך מוכח במפורש בהלכות ברכות (יא,ב): "יש
מצות עשה שאדם חייב להשתדל ולרדוף עד שיעשה אותה, כגון תפילין וסוכה ולולב
ושופר; ואלו הן הנקראין חובה, לפי שאדם חייב על כל פנים לעשותן. ויש מצוות שאינן
חובה אלא דומין לרשות, כגון מזוזה ומעקה - שאין אדם חייב לשכון בבית החייב במזוזה,
כדי שיעשה מזוזה, אלא אם רצה לשכון כל ימיו באוהל או בספינה, יישב; וכן אינו חייב
לבנות בית, כדי לעשות מעקה...". מכאן שבכל יום חייב האדם להניח תפילין.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה